Fizik Terra Argo X1 – recenzja siodełka gravelowego

Siodełko Fizik TERRA ARGO X1

Konstrukcja i materiały

Fizik Terra Argo X1 w wersji o szerokości 150 mm to zaawansowane siodełko rowerowe zaprojektowane specjalnie z myślą o jeździe gravelowej (szutrowej). Charakteryzuje się ono krótkim nosem, lekką lecz wytrzymałą konstrukcją z dużym udziałem karbonu oraz szeregiem innowacyjnych rozwiązań poprawiających komfort i stabilność na trudnych trasach. Poniżej przedstawiamy szczegółową analizę jego konstrukcji, zastosowanych technologii, ergonomii oraz przeznaczenia, a na końcu podsumowanie kluczowych cech i mocnych stron tego produktu.

Fizik Terra Argo X1 zbudowane jest w oparciu o nylonową skorupę wzmocnioną włóknem węglowym oraz szyny z włókna węglowego (carbon)​. Takie połączenie materiałów zapewnia równocześnie odpowiednią elastyczność i wysoką sztywność konstrukcji. Skorupa z domieszką karbonu cechuje się kontrolowaną elastycznością, która pozwala absorbować wibracje terenu, a jednocześnie jest odporna na długotrwałe obciążenia w terenie​. Szyny wykonane z karbonu mają profil owalny (7×9 mm) i zostały ukształtowane w formie ciągłej pętli (system Mobius) pod tylnią częścią siodełka, co zwiększa stabilność strukturalną oraz równomierny rozkład obciążeń na ramie siodła​. Taka zamknięta konstrukcja szyn minimalizuje ryzyko odkształceń i poprawia trwałość całości podczas jazdy po wybojach.Pokrycie siodełka wykonane jest z wysokiej jakości tworzywa syntetycznego, dobranego z myślą o wytrzymałości i odporności na warunki zewnętrzne​. Materiał ten zachowuje równowagę między gładkością a przyczepnością – na powierzchni siedziska znajdują się delikatne wgłębienia (faktura) w strefie podparcia kości siedzeniowych, które zapobiegają ślizganiu się podczas jazdy​. W centralnej części znajdziemy ponadto kanał/wycięcie, które od spodu jest częściowo zabudowane – rozwiązanie to chroni przed pryskającą spod kół wodą i błotem, a jednocześnie zastosowano mały otwór drenażowy, by woda nie gromadziła się wewnątrz konstrukcji​. Całość utrzymana jest w stonowanej, czarnej kolorystyce (dostępny kolor: czarny), co pasuje do estetyki większości rowerów gravel. Siodełko w rozmiarze 150 mm jest przy tym lekkie – waży około 215 g. Dla porównania, występuje także szersza wersja 160 mm, której waga to ok. 219 g​. Jak na siodło zaprojektowane do jazdy w terenie, masa poniżej 220 g oznacza wysoki poziom zaawansowania materiałowego. Zastosowanie karbonu znacząco obniżyło wagę, nie odbierając konstrukcji wytrzymałości. Wszystkie elementy zostały zaprojektowane z myślą o długotrwałej trwałości – karbonowe pręty o wysokim współczynniku wytrzymałości do masy oraz wzmocniona skorupa zapewniają, że siodełko zniesie trudy szutrowych tras. Warto pamiętać jedynie, że owalne szyny karbonowe wymagają kompatybilnego zacisku podsiodłowego (większość nowoczesnych sztyc to uwzględnia).

Siodełko Fizik TERRA ARGO X1

Technologie i innowacje

W Terra Argo X1 Fizik zastosował szereg firmowych technologii, które wyróżniają to siodełko na tle tradycyjnych konstrukcji. Przede wszystkim jest to koncepcja Argo – krótkiego nosa siodła, która została opracowana w oparciu o szczegółowe analizy nacisku i konsultacje z ekspertami medycznymi​. Krótki przód siodełka stanowi innowacyjne odejście od klasycznych wydłużonych kształtów – ma na celu zwiększenie stabilności pozycji oraz redukcję nacisku na wrażliwe okolice krocza, dzięki czemu rowerzysta może pewniej oprzeć się na siodełku​. Uzupełnieniem tej koncepcji jest ergonomiczne wycięcie biegnące przez środek siedziska, którego kształt i wielkość zostały dobrane na podstawie mapowania nacisku – to rozwiązanie skutecznie odciąża newralgiczne punkty kontaktu podczas długotrwałej jazdy​. Drugim istotnym elementem jest technologia Wingflex. Fizik wyposażył skorupę Terra Argo X1 w elastyczne boczne krawędzie, które uginają się pod naciskiem wewnętrznej części ud podczas pedałowania​. Innymi słowy, boki siodełka dopasowują się do ruchu nóg rowerzysty, co zmniejsza ryzyko otarć i pozwala na swobodniejszą pracę bioder. Wingflex to sprawdzone rozwiązanie marki Fizik znane z innych modeli, tutaj szczególnie przydatne w terenie, gdzie pozycja ciała często się zmienia na nierównościach.

Na uwagę zasługuje również wspomniany wcześniej system szyn Mobius – jest to opatentowana konstrukcja prętów w formie zamkniętej pętli. Zamiast dwóch osobnych prętów kończących się w nosie siodełka, szyna karbonowa tworzy ciągły most wokół tylnej części. Taki zabieg wzmacnia całą strukturę siodła i poprawia jej responsywność na obciążenia​. W praktyce oznacza to mniejsze uginanie się siodełka przy gwałtownych naciskach oraz bardziej równomierne przenoszenie sił – innowacja ta przekłada się zarówno na trwałość, jak i na odczucie stabilności podczas jazdy.

Fizik Terra Argo X1 wykorzystuje także autorską technologię komfortu w postaci specjalnej pianki. Pianka Type-2 zastosowana jako wypełnienie posiada progresywną gęstość, to znaczy jest nieco bardziej miękka na powierzchni i stopniowo utwardza się wraz z głębokością ugięcia​. Ma także niższy moduł sprężystości, co przekłada się na lepszą absorpcję drgań. Dodatkowo, warstwa wyściółki jest pogrubiona w okolicy kości kulszowych (tylnej części siedziska), aby zapewnić większe podparcie w bardziej wyprostowanej pozycji jeźdźca​. Dzięki temu siodełko oferuje komfort na długich dystansach bez nadmiernego zwiększania miękkości (zachowuje wsparcie, nie „dobijając” do skorupy przy mocnym nacisku). Jest to rozwiązanie wypracowane w ramach programu Fizik Concepts, w którym specjaliści z dziedziny technologii, biomechaniki i bikefittingu współpracują nad poprawą osiągów i wygody rowerzystów​.

Podsumowując część technologiczną: krótkonosy kształt Argo z wycięciem, elastyczna skorupa Wingflex, pianka typu 2 oraz system szyn Mobius to zintegrowane innowacje, które wspólnie czynią Terra Argo X1 konstrukcją nowoczesną i przyjazną dla wymagających użytkowników. Wszystkie te rozwiązania służą jednemu celowi – zwiększeniu komfortu i efektywności jazdy w terenie bez poświęcania wytrzymałości sprzętu.

Siodełko Fizik TERRA ARGO X1

Ergonomia i komfort

Ergonomia Fizik Terra Argo X1 została podporządkowana wygodzie i stabilności jazdy po nierównościach. Krótki nos siodełka oznacza, że rowerzysta może siedzieć bardziej z przodu, nie powodując nadmiernego ucisku na tkanki miękkie. Tradycyjne długie siodła często zmuszają do częstego przesuwania się dla uzyskania lepszej dźwigni; w modelu Argo ciało pozostaje bardziej osadzone w jednym miejscu, co przekłada się na poczucie stabilności i pewności prowadzenia​. Mniej potrzeby zmiany pozycji to mniejsze ryzyko otarć i łatwiejsze utrzymanie rytmu jazdy. Jednocześnie nadal możliwe jest wykorzystywanie przedniej części – obniżony, krótki nos ułatwia rotację miednicy do przodu, kiedy kolarz pochyla się mocniej (np. przy podjazdach czy przyspieszaniu), dzięki czemu może efektywnie wygenerować dodatkową moc bez dyskomfortu​.

Centralne wycięcie ergonomiczne biegnące przez środek siedziska odciąża wrażliwą strefę krocza. Rozwiązanie to zapobiega drętwieniu i bólowi podczas długotrwałego przebywania w siodle, zwłaszcza w pozycji pochylonej. Fizik podszedł do projektu tego kanału z dużą uwagą – jego kształt powstał przy udziale analizy nacisku na siodełko oraz konsultacji medycznych​. Co ważne, w Terra Argo X1 wycięcie to zostało tak zaprojektowane, by nie osłabiać struktury siodełka ani nie narażać użytkownika na ochlapanie – stąd wspomniana wcześniej zabudowa od spodu i szczelina drenażowa. W efekcie kolarz otrzymuje korzyści odciążenia bez typowych wad otwartych przelotowych otworów.

Profil siodełka ma kształt lekko falisty (waved) – tylna część jest delikatnie uniesiona. Taka profilacja zapewnia naturalne podparcie dla dolnej części pleców i miednicy. Podczas jazdy w pozycji siedzącej na długich podjazdach czy na luźnym podłożu, to uniesienie działa jak oparcie, które zapobiega zsuwaniu się do tyłu i pozwala mocniej oprzeć się na pedały​. Rowerzysta czuje się niejako „zakleszczony” w optymalnej strefie siodełka – może oprzeć się o garb z tyłu przy mocnym kręceniu, co dodaje pewności przy stromych podjazdach. Z kolei umiarkowanie szeroki przód i krótki nos nie przeszkadzają przy dynamicznym pedałowaniu w stojącej pozycji ani podczas manewrowania rowerem na technicznych odcinkach.

Na komfort wpływają również zastosowane materiały tłumiące i elastyczność konstrukcji. Karbonowa skorupa, mimo że sztywna centralnie, posiada kontrolowaną ugiętość na krawędziach (dzięki technologii Wingflex) – dostosowuje się do ruchów nóg, co redukuje punkty zapalne kontaktu​. Pianka typu 2 o progresywnej amortyzacji sprawia, że siodło od pierwszych chwil jazdy wydaje się nieco miększe niż typowe modele wyścigowe, lecz pod obciążeniem nie dobija – chroni przed wibracjami, jednocześnie podpierając kości siedzeniowe właściwie, szczególnie w bardziej wyprostowanej sylwetce jaką przyjmujemy na gravelu​. Dzięki większej szerokości (150 mm) powierzchnia podparcia pod guzy kulszowe jest bardziej optymalna dla wielu rowerzystów niż wąskie siodła szosowe – ciężar rozkłada się na większej powierzchni, co zmniejsza nacisk jednostkowy i zapobiega miejscowym przeciążeniom. Fizik wprost zaznacza, że Argo zapewnia lepsze rozłożenie ciężaru ciała na siodełku niż tradycyjne modele​.

Dodatkowym atutem jest tłumienie drgań generowanych przez szutrowe drogi. Zastosowanie karbonu w szynach nie tylko obniża masę, ale też pomaga pochłaniać drobne wstrząsy. Elastyczna konstrukcja skorupy (zwłaszcza w modelu Terra, gdzie jest nieco bardziej uginająca się niż w typowo szosowych Fizikach) działa jak filtr dla road buzz – drobnych drgań podłoża​. W praktyce, jadąc po chropowatym żwirze czy leśnym dukcie, odczujemy mniejsze zmęczenie niż na sztywniejszym, twardym siodle. Wszystkie te cechy ergonomiczne sprawiają, że Terra Argo X1 jest bardzo komfortowym siodełkiem na długie dystanse. Pozwala zachować wygodę nawet przy kilkugodzinnej jeździe, minimalizując ryzyko bólu czy otarć, a jednocześnie wspiera efektywne pedałowanie i kontrolę roweru w terenie.

Siodełko Fizik TERRA ARGO X1

Przeznaczenie

Fizik Terra Argo X1 został zaprojektowany z myślą o jeździe gravelowej i terenowej. Należy do linii produktów Fizik Terra, czyli serii przeznaczonej do jazdy w każdym terenie, która ma zabierać rowerzystę poza utwardzone szlaki​. Siodło to najlepiej sprawdzi się więc u kolarzy uprawiających gravel biking, czyli jazdę po szutrze, leśnych drogach, szlakach i mieszanych nawierzchniach. Dzięki swoim cechom – stabilności, zwiększonemu komfortowi i wytrzymałości – jest optymalne na długie trasy po nierównym podłożu, takie jak całodniowe wyprawy, wyścigi gravelowe czy maratony terenowe. Intended use producent określa jednoznacznie: gravel.

Profil tego modelu jest dostosowany do pozycji typowej dla rowerów gravel – nie tak agresywnej jak w kolarstwie szosowym, trochę bardziej wyprostowanej. Grubsza wyściółka z tyłu wspiera właśnie taką sylwetkę, często przyjmowaną podczas długotrwałej jazdy po bezdrożach​. Terra Argo X1 docenią rowerzyści, którzy spędzają wiele godzin w siodle na nieutwardzonych drogach i potrzebują równowagi między sportową wydajnością a wygodą. Siodełko to oferuje pewne podparcie i kontrolę na luźnej nawierzchni – krótszy nos i uniesiony tył pomagają w technicznych podjazdach na żwirze – a jednocześnie dba o redukcję zmęczenia dzięki tłumieniu drgań.

Choć model ten powstał z myślą o gravelach, jego cechy mogą okazać się korzystne również w innych zastosowaniach terenowych. Kolarze górscy (np. XC, maratony MTB) poszukujący wygodnego, krótkiego siodła o szerokim podparciu również mogą na nim skorzystać, zwłaszcza jeśli preferują nieco bardziej stabilną pozycję siedzącą. Niemniej głównym odbiorcą Terra Argo X1 jest entuzjasta gravelu i bikepackingu – osoba, która potrzebuje sprzętu niezawodnego w zmiennych warunkach, zapewniającego komfort na długich odcinkach szutru, bruku czy leśnych ścieżek, a przy tym będącego na tyle lekkim i efektywnym, by nie ograniczać osiągów. W skrócie: to siodełko na przygody poza asfaltem, gdzie liczy się zarówno wygoda, jak i pewność prowadzenia.

Podsumowanie

Fizik Terra Argo X1 (150 mm) to przemyślane siodełko gravelowe, które łączy nowoczesną konstrukcję z ukierunkowaniem na komfort i stabilność w terenie. Poniżej kluczowe cechy i mocne strony tego modelu:

  • Lekka i wytrzymała budowa – karbonowe szyny Mobius oraz nylonowa skorupa z domieszką włókna węglowego zapewniają niską masę (~215 g) przy zachowaniu wysokiej sztywności i odporności konstrukcji​​. Siodełko znosi trudy jazdy po wybojach bez nadmiernego zużycia, a materiały są odporne na warunki terenowe.
  • Krótki nos z ergonomicznym wycięciem – kompaktowy przód typu Argo ułatwia przyjęcie stabilnej pozycji bez ciągłego korygowania, a centralne wycięcie odciąża wrażliwe strefy krocza​. Rozwiązania te redukują nacisk na tkanki miękkie i zapobiegają drętwieniu, co przekłada się na wygodę nawet podczas wielogodzinnej jazdy.
  • Zaawansowane technologie komfortu – elastyczne krawędzie Wingflex dopasowują się do ruchu nóg, minimalizując otarcia​. Pianka Type-2 o progresywnej amortyzacji skutecznie tłumi drgania i zwiększa wygodę, zwłaszcza w bardziej wyprostowanej pozycji gravelowej​. Ponadto, częściowo elastyczna skorupa i karbonowe szyny pochłaniają wibracje z podłoża, odciążając mięśnie i kręgosłup na nierównościach.
  • Profil dopasowany do terenu – lekko falisty kształt z uniesionym tyłem oferuje solidne podparcie pleców na podjazdach i zapobiega zsuwaniu się, dając punkt oparcia przy mocnym pedałowaniu​. Obniżony krótki nos umożliwia łatwiejszą rotację miednicy, co pomaga efektywnie generować moc i utrzymać przyczepność na luźnej nawierzchni. Szerokość 150 mm zapewnia optymalne rozłożenie nacisku na kości siedzeniowe.
  • Gravelowe przeznaczenie – jako część serii Terra siodełko to zostało stworzone do jazdy poza utwardzonymi drogami. Sprawdza się idealnie w rowerach gravelowych i na trasach szutrowych, gdzie łączy wymaganą stabilność na nierównościach z komfortem niezbędnym na długich dystansach. To produkt skierowany do ambitnych rowerzystów terenowych, którzy oczekują od wyposażenia zarówno wydajności, jak i wygody.

Podsumowując, Fizik Terra Argo X1 150 mm to siodełko, które wyróżnia się przemyślaną konstrukcją i dopracowanymi detalami pod kątem gravelu. Jego mocne strony to stabilność pozycji, wysoki komfort nawet na wyboistej trasie oraz niska waga jak na tak solidnie zbudowany komponent. Dzięki zastosowanym technologiom (krótki nos Argo, wycięcie, Wingflex, Mobius, pianka typu 2) oferuje ono nowy poziom wygody dla osób eksplorujących nieutwardzone drogi. Jeśli szukasz siodełka optymalnego na szuter i bezdroża, Terra Argo X1 dostarcza kombinację cech, które uczynią jazdę przyjemniejszą i bardziej efektywną, bez kompromisów w zakresie trwałości sprzętu.

Siodełko Fizik TERRA ARGO X1
-10%

Siodełka MTB, Gravel

Siodełko Fizik TERRA ARGO X1

Na zamówienie. Przed zakupem prosimy o kontakt, celem ustalenia daty dostawy!

Pierwotna cena wynosiła: 889,00 zł.Aktualna cena wynosi: 799,00 zł.
-9%

Siodełka MTB, Gravel

Siodełko Fizik TERRA ARGO X3

Na zamówienie. Przed zakupem prosimy o kontakt, celem ustalenia daty dostawy!

Pierwotna cena wynosiła: 659,00 zł.Aktualna cena wynosi: 599,00 zł.
-8%

Siodełka MTB, Gravel

Siodełko Fizik TERRA ARGO X5

Na zamówienie. Przed zakupem prosimy o kontakt, celem ustalenia daty dostawy!

Pierwotna cena wynosiła: 489,00 zł.Aktualna cena wynosi: 449,00 zł.

Have a bike day

Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.