Mechanizm korbowy
Tarcze pojedyncze, podwójne i potrójne
Zestaw korbowy to kluczowy element każdej grupy napędowej, składający się z tarcz, korbowodów i w większości przypadków suportu łączącego dwa ramiona korby.
Korbby są podzielone na trzy kategorie w zależności od liczby tarcz łańcuchowych używanych: podwójne (najczęstsze na drodze, często określane jako 2x lub 1x/’one-by’); pojedyncze (popularne w kolarstwie górskim, cyclocrossie/gravel i często określane jako 1x lub 'one-by’); oraz potrójne (starszy standard, który rzadko występuje w nowych rowerach).
Warianty podwójnego mechanizmu korbowego
Standardowa dwurzędowa korba jest najczęściej używana przez zawodowych kolarzy i historycznie składa się z dużej zębatki o ilości zębów 53t oraz małej 39t, czyli 53/39.
Korba pół-kompaktowa – lub pro-kompaktowa – to układ 52/36. Zapewnia nieco łatwiejsze przełożenie podczas jazdy pod górę, zachowując jednocześnie duże przełożenie na wierzchołku. Jest popularnym wyborem wśród ambitnych amatorów startujących w zawodach.
Korba kompaktowa ma przełożenie 50/34. Stała się bardzo popularna ze względu na połączenie łatwych przełożeń i niskiej wagi.
Super-kompaktowe korby oferują jeszcze niższy zakres przełożeń na dwóch tarczach, takie jak np. 48/32, 48/31 lub 46/30. Są one coraz bardziej popularne wśród rowerzystów szosowych i bikepackerów, którzy chcą niskich, równomiernie rozdzielonych przełożeń oferowanych przez system dwurzędowy.
SRAM zmieszał karty wprowadzając napęd o przerzutce o szerokości 12 biegów i kasety z małą koronką o ilości zębów równej 10, a nie jak dotychczas standardowe 11 zębów. To pozwala uzyskać podobne przełożenia przy mniejszych tarczach, oszczędzając wagę oraz oferując jeszcze większy zakres biegów. Grupa SRAM Force eTap AXS drugiej generacji obejmuje teraz tarcze o szerokim zakresie odstępów: od minimalnego do maksymalnego a więc od wartościach (43/30t).
Warianty potrójnego mechanizmu korbowego
Trzybiegowe korby, znane również jako triple cranksets, to sprawdzona konstrukcja obecna na starszych rowerach szosowych i turystycznych. Zapewniają szeroki zakres przerzełożeń kosztem krzyżowania łańcucha i dodatkowej wagi. Zazwyczaj składają się z 50-zębowego zewnętrznego koła, 39-zębowego środkowego koła oraz wewnętrznego koła o zaledwie 30 zębach. Popularne wśród rowerzystów turystycznych, którzy cenią sobie możliwość wygodnego pedałowania nawet przy dużym obciążeniu bagażem.
Warianty pojedyńczego mechanizmu korbowego
Jednorzędowy mechanizm korbowy to idealne rozwiązanie dla tych, którzy cenią sobie prostotę. Dzięki pojedynczej tarczy zmniejsza się ilość koniecznych zmian biegów, a jednocześnie zachowana jest wydajność.
Aby zrekompensować brak mniejszej wewnętrznej tarczy, korba 1× jest często łączona z kasetą o szerszym zakresie przełożeń. Tarcze jednozębowe posiadają profile zębów na przemian szerokie i wąskie celem zapewnienia utrzymania łańcucha podczas jazdy.
Manetki szosowe
Rodzaje manetek
Dla większości nowoczesnych rowerów szosowych stosowane są dwuakcyjne dźwignie zmiany biegów, które łączą dźwignie biegów z dźwigniami hamulca.
Każda marka ma swoje własne podejście do tego konceptu, dlatego sposób zmiany mechanicznych biegów na rowerze wyposażonym w osprzęt Shimano jest nieco inny niż na rowerze wyposażonym w osprzęt Campagnolo lub SRAM
Technologia elektronicznej zmiany przełożeń płynnie zintegrowana z tradycyjnymi dźwigniami hamulca, zapewniająca niesamowite wrażenia i zwiększoną wydajność. Małe serwomotory w przerzutkach zapewniają niezrównaną precyzję przy każdej zmianie przełożenia. Doświadcz niezawodnej zmiany biegów i rzadszej konserwacji w porównaniu z mechanicznymi układami napędowymi, zapewniając za każdym razem płynniejszą jazdę.
Hamulce
Haumulce w szosie
Układy hamulcowe do rowerów szosowych ewoluowały przez lata, oferując szeroką gamę opcji odpowiadających różnym preferencjom i stylom jazdy. Od tradycyjnych hamulców szczękowych sterowanych linką po zaawansowane hydrauliczne hamulce tarczowe – każdy znajdzie coś dla siebie. Niezależnie od tego, czy wolisz prostotę hamulców linkowych, czy precyzję hydraulicznych hamulców tarczowych, w nowoczesnych układach hamulcowych do rowerów szosowych każdy znajdzie coś dla siebie.
Hydrauliczne hamulce tarczowe zapewniają najwyższą wydajność i wszechstronność w rowerach szosowych. Wybór odpowiedniego typu hamulca zależy od różnych czynników, takich jak styl jazdy i teren. Zrozumienie mechaniki hamulców tarczowych szosowych ma kluczowe znaczenie dla podjęcia świadomej decyzji. Główne marki grup osprzętu oferują opcje hydraulicznych hamulców tarczowych, dzięki czemu są one powszechne w nowoczesnych rowerach.
Przerzutki
Przerzutki w rowerze szosowym
Sercem napędu Twojego roweru są przerzutki – niedocenieni bohaterowie, którzy zapewniają płynną zmianę przełożeń. Uchwyty przerzutki przedniej pozwalają na zmianę przełożeń między tarczami przednimi, natomiast przerzutka tylna obsługuje przerzutki kasetowe, a wszystko to można łatwo kontrolować za pomocą manetek.
W rowerach szosowych zmiana biegów jest intuicyjnie zaprojektowana z myślą o płynnej kontroli i wydajności. Dzięki dźwigni zmiany biegów zintegrowanej z dźwignią hamulca zmiana biegów jest tak prosta, jak wychylenie dźwigni. Ciesz się płynną zmianą biegów bez konieczności niezręcznego sięgania dzięki pionowemu położeniu umożliwiającemu szybką regulację.
Podczas jazdy na rowerze szosowym z przerzutką przednią wypróbuj opcję trymowania. Trymowanie pozwala na szybką regulację bez przekładania łańcucha na inną tarczę. Wystarczy użyć dźwigni uchwytu w kompatybilnych modelach, aby włączyć półbieg, zapobiegając tarciu łańcucha bez zmiany pełnego przełożenia. Gwarantowana płynna i wydajna jazda.
Kaseta
Kaseta w rowerze szosowym
Kaseta w rowerze szosowym to zespół zębatek na tylnym kole, określający liczbę „biegów” w grupie osprzętu. Więcej zębatek oznacza większe zakresy prędkości; na przykład 10 zębatek to 10-biegowa grupa sprzętowa. Większ ilość zębatek oferuje szerszy zakres przełożeń z płynniejszymi przejściami między biegami, co zapewnia optymalną kadencję pedałowania i jest preferowane przez zawodników.
Kasety przeznaczone do rowerów szosowych z podwójnymi mechanizmami korbowymi oferują wszechstronność w zakresie opcji przełożeń. Powszechnie spotykane w wersjach 11–28 t, ale marki takie jak Shimano, SRAM i Campagnolo zapewniają szeroką gamę opcji dostosowanych do Twojego stylu jazdy. Coraz bardziej popularne kasety o szerszym zakresie, takie jak 11-32t lub nawet 11-34t, są teraz standardem, a SRAM wprowadził opcję 10-36t w swoich liniach eTap AXS Force i Rival.
Łańcuch
Łańcuch w rowerze szosowym
Wybór odpowiedniego łańcucha do roweru szosowego ma kluczowe znaczenie, ponieważ zapewnia płynną pracę przerzutek. Większa liczba biegów? Wybierz węższy łańcuch. Łańcuchy premium charakteryzują się trwałymi powłokami i funkcjami zmniejszającymi wagę. Regularna wymiana ma kluczowe znaczenie, dostępne są specjalistyczne narzędzia do pomiaru zużycia. Zaniedbanie może uszkodzić inne elementy układu napędowego. Regularne czyszczenie i właściwe smarowanie może przedłużyć żywotność łańcucha oraz całego napędu
Suport
Suport w rowerze szosowym
Suport to kluczowy element roweru szosowego, w którym znajdują się łożyska zapewniające płynny obrót mechanizmu korbowego i pewne dopasowanie do ramy. Dostępne w różnych standardach. Wybierz pomiędzy konstrukcjami gwintowanymi lub wciskanymi, aby dopasować się do swoich preferencji. Gwintowane suporty przykręcane są do gwintów ramy, co ułatwia konserwację, natomiast wersje wciskane są wciskane jak sama nazwa wskazuje, co zapewnia większą oszczędność masy i sztywność.
Rodzaje suportów:
Conventional/BSA threade
BB90 and BB95
PF86 and PF92
BB30
OSBB (road)
BB30A and BB30-83 Ai
PF30
OSBB (mountain)
PF30A and PF30-83 Ai
BB Right
BB386 EVO
T47
Threadfit 82.5
SRAM DUB
Zyski i straty
Co dostanę dziękui droższej grupie szosowej?
Jeśli chodzi o grupy rowerów szosowych, inwestowanie w komponenty najwyższej klasy nie zawsze gwarantuje znaczny wzrost wydajności. Rozważ zestawy grupowe drugiej klasy, takie jak Shimano Ultegra, Campagnolo Chorus i SRAM Force, aby uzyskać doskonałą funkcjonalność przy stosunkowo niżskich kosztach. Podczas gdy komponenty na poziomie profesjonalnym oferują marginalne korzyści pod względem masy i estetyki, opłacalność opcji ze średniej półki często okazuje się bardziej rozsądna.
Kompatybilność
Czy zawsze zadziała?
Należy pamiętać, że nie wszystkie komponenty w grupie osprzętu danego producenta są uniwersalnie kompatybilne. Producenci regularnie aktualizują swoje linie produktów, więc kompatybilność może nie być gwarantowana w przypadku różnych roczników lub zestawów grupowych. Nawet drobne szczegóły, takie jak różnice w naciągu linek w dźwigniach hamulca, mogą mieć wpływ na wydajność podczas mieszania i dopasowywania części. Aby zapewnić optymalną funkcjonalność, trzymaj się komponentów tej samej marki i tej samej liczby przełożeń.